Kenteken parkeren is een plaag. Op steeds meer plekken kun je niet meer een simpel parkeerkaartje kopen en achter het raam van je auto plakken. Nee, je moet je kenteken invoeren in de parkeermeter, en gemeentelijke parkeerwachters rijden met auto's met nummerplaatherkenning over de straten en parkeerterreinen om zwartparkeerders automatisch een boete te geven. En passant heeft de gemeente een totaal overzicht van wie waar hoe lang geparkeerd staat. Mijns inziens een onevenredige inbreuk op mijn privacy.
In Groningen (mijn stad) is het zelfs nog gekker: niet alleen mijn eigen parkeerabonnement is kentekengebonden. Maar voor al mijn bezoek moet ik ook het kenteken invoeren, en wanneer ze aankomen en weer weggaan! In plaats van een bezoekerspas achter het raam van de auto van mijn bezoek te leggen, zoals vroeger….
Helemaal bizar is dit systeem als het bedoeld is om mensen voor een beperkte tijd gratis te laten parkeren. Zoals op het parkeerterrein van een supermarkt (in dit geval die van de Albert Heijn in Helpman). Je moet je kenteken in de parkeermeter invoeren, hoeft niet te betalen, en mag vervolgens anderhalf uur over je boodschappen doen. Genereus! Maar ondertussen weet de gemeente hoe vaak haar inwoners boodschappen doen, en waar. En dat terwijl voor dit probleem een heel erg simpele, totaal privacyvriendelijke, oplossing is.
Een parkeerschijf.
(Ik vraag overigens me af of met zo'n eenvoudige oplossing als 'stand van de techniek' deze praktijken niet een overtreding van artikel 25 van de AVG zijn…)
De case met kentekenregistratie voor ONbetaald parkeren klinkt zeker bizar. Waar het in al deze cases om gaat is of de gemeente een wettelijke grondslag heeft cf artikel 6 van de AVG. Begin maar eens met die op te vragen bij de gemeente. Aannemelijke kans dat gemeente komt met gerechtvaardigd belang (artikel 6 lid f). Het gerechtvaardigd belang moeten zij concreet motiveren met noodzaak, proportionaliteit en subsidiariteit. Dan lijkt het mij voor de gemeente een lastig verhaal, zelfs als zij zouden aanvoeren dat zij willen kunnen controleren dat jij niet jouw parkeertijd verlengt door terug te lopen naar de auto en de parkeerschijf bij te draaien.
Wie weet heeft de gemeente de parkeerschijf inderdaad als alternatief meegenomen, en geoordeeld dat hun belang van het handhaven van de werkelijke parkeertijd groter is dan jouw privacy-verlies vanwege kentekenparkeren. In deze zaak (uitgaande van het gebruik van AVG artikel 6 lid f) kun je als betrokkene jouw rechten uitoefenen door de AP of de rechter om een oordeel te vragen. Die kan daar wel eens heel anders over denken. De wettelijke grondslag van deze gegevensverwerking die is opgevoerd door de gemeente komt dan te vervallen. Goed dat die parkeerschijf nog bestaat. Heb jij het al eens geprobeerd om die gewoon achter de voorruit te leggen i.p.v. jouw kenteken in te voeren?
Hi Jaap-Henk Als het goed is (maar dat weet je natuurlijk nooit), wordt als voor het doel van de registratie bewaren van gegevens niet langer nodig is deze verwijderd. In beginsel dus om 0.00, dan is voor die dag de parkeercontrole niet meer nodig. Ik begrijp dat dat meestal gebeurt. Dus geen analyse op verplaatsingsgedrag (als het goed is….)
Zie ook deze blogs https://www.solv.nl/weblog/eenvaandaag-kentekenparkeren/20455 https://www.solv.nl/weblog/rechter-zegt-niks-over-privacy-bij-kentekenparkeren/20368#!lang=en
Als het goed is, inderdaad. Binnen welke termijn is onduidelijk: het is waarschijnlijk optimistisch om te denken dat het matchen van aangemelde auto’s met de door de controleurs verzamelde kentekens van geparkeerde auto’s op de dag zelf gebeurt. Bovendien zullen de geregistreerde gegevens waarschijnlijk ook bewaard moeten worden als iemand in beroep wenst te gaan tegen een boete. Dat zou dan, weer als het goed is, alleen de kentekens betreffen van auto’s waar een boete is gegeven.
Maar dat laat allemaal onverlet dat voor de specifieke toepassing van anderhalf uur onbetaald parkeren de parkeerschijf ‘state of the art’ privacy vriendelijk is! En de garantie geeft dat overheid niet stiekem ons rij-, parkeer- en winkelgedrag in de gaten houdt.