Straks account vereist voor Philips Hue app?

September 17, 2023
1

Het lijkt er op dat mensen die de Philips Hue app gebruiken om hun slimme lampen te bedienen binnenkort verplicht worden een account aan te maken. Dat is tenminste wat deze melding in de app lijkt te suggereren.

Dat gaat toch echt een stap te ver.

Tot nu toe kun je de Philips Hue app zonder account installeren. (Je moet dan wel bij de vraag naar een email adres die je niet kunt omzeilen een willekeurig onzin email adres opgeven. Geen deal-breaker maar opdringerig en irritant is het wel.)

Zo’n account is technisch gezien absoluut onnodig als je thuis de app gebruikt om direct via Bluetooth je lampen zachter of feller wilt zetten of de kleur aan wilt passen. Een account is alleen maar noodzakelijk als je op afstand (als je niet thuis bent) je verlichting wilt bedienen. (Dan is het account nodig om via het Internet en de servers van Philips verbinding te maken met de Hue Bridge in jou huis.)

Voor mensen die bewust hun lampen niet op het Internet hebben aangesloten (uit privacy- en veiligheidsoverwegingen), en die allen maar thuis via Bluetooth hun verlichting willen bedienen is de verplichting een account aan te maken dus onnodig. En daarmee een niet noodzakelijke inmenging in hun persoonlijke levenssfeer, omdat daarmee een risico ontstaat dat Philips gegevens over het gebruik van de app en de lampen gaat verzamelen en delen met derden. Lijkt me in die zin dus een overtreding van de AVG.

Als de app het ingelogd zijn op het account strikt en regelmatig controleert, dan betekent dat dus dat de bediening van de verlichting thuis afhankelijk is van een goede verbinding met de servers van Philips. Als je Internetverbinding er uit ligt of (wellicht onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk) Philips in de toekomst failliet gaat en de servers offline gehaald worden, dan werkt de bediening van je verlichting ook niet meer.

Dat is ongewenst en puur functioneel gezien onnodig. Dus Philips: zorg ervoor dat mensen die simpelweg thuis via Bluetooth jullie lampen willen bedienen dat kunnen blijven doen zonder account, zonder zorgen over hun privacy, zonder zorgen dat het in de toekomst misschien niet meer werkt.

In case you spot any errors on this page, please notify me!
Or, leave a comment.
Max Roeleveld
, 2023-10-11
(reply)

Als je Internetverbinding er uit ligt of (wellicht onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk) Philips in de toekomst failliet gaat en de servers offline gehaald worden, dan werkt de bediening van je verlichting ook niet meer.

De kans dat heel Philips failliet gaat is misschien niet zo heel groot, maar de kans dat het bedrijfsonderdeel eens een keer wordt afgesplitst en dat dát onderdeel stuk gaat of het over een hele andere boeg gaat gooien, is een stukje aannemelijker. Nog steeds minder vaak voorkomend dan dat je eigen verbinding eruit ligt, maar toch.