Vandaag kreeg ik in een folder van Enexis in de bus. Dat ze binnenkort een slimme meter komen installeren. En dat ze hopen dat niet alleen ík mijn meter laat vervangen, maar elk huishouden en bedrijf in Nederland. Wat ze vergeten te melden, is dat ik de slimme meter mag weigeren. De enige keuze die ze me bieden is een andere afspraak maken als de geplande datum of tijd niet uit komt. Dat is misleiding van de consument. Sterker nog, dit ondermijnt de weiger optie die de minister expliciet in stand heeft gehouden:
Uiteindelijk is een weloverwogen keuze gemaakt om consumenten te allen tijde de vrijheid te bieden om een slimme meter te kunnen weigeren.
Het is al erg genoeg dat er voor slimme meters geen opt-in geregeld is. Maar als netwerkbeheerders met misleidende folders de expliciet door de minister vereiste opt-out ondermijnen is het hek echt van de dam.
Van iemand van Enexis krijg ik op mijn blog https://ellentimmer.wordpress.com/2015/11/16/slimme-meter/ de reactie dat de opt out wel degelijk in de brochure staat. Wat is je reactie?
Gewoon niet op reageren. Wanneer je vragen stelt aan enexis reageren ze ook niet. Ik heb vraag gesteld: hoe is justering gegarandeerd en zichbaar voor mij in m’n meterkast of er wijzigingen op meter plaatsvinden. Oude meters zat gewooon simpel zegeltje waardoor ik kon zien of er iemand in was geweest. Kalibratie factor van SM kun je op afstand wijzigen waardoor je verbruik kan toenemen (maar ook afnemen, hahah als je zelf wat justereert).
Wat zou de Reclame Code Commissie hier van vinden? En is hier een rol voor de ACM? De opt-out mogelijkheid is er ten slotte niet voor niets.