Acht redenen om de OV chipkaart af te schaffen.

October 15, 2014
4

Morgen debatteert de Tweede Kamer over de OV chipkaart. Een meerderheid lijkt voor afschaffing te zijn. Daar ben ik het wel mee eens. De OV chipkaart is een privacy nachtmerrie, geldklopperij, en totaal niet gebruikersvriendelijk. Hieronder volgen acht argumenten voor deze stelling.

  • De OV chipkaart is een privacy nachtmerrie. Al je reizen worden centraal opgeslagen. Je moet inchecken als je een abonnement of voordeelurenkaart hebt. Voor abonnementhouders is dat onzin: die betalen een vast bedrag per maand of per jaar. Voor hun zijn de ritgegevens dus irrelevant. Voor veel mensen is er geen alternatief voor het openbaar vervoer. Die worden zo dus gedwongen zich te onderwerpen aan een vorm van landelijke surveillance.
  • De OV chipkaart is geldklopperij. Het saldo op de kaart moet tenminste 20 euro zijn om in te kunnen checken bij de NS, zelfs als je maar een kort ritje maakt. Met miljoenen reizigers levert dat Trans Link Systems een mooi bedrag aan rente inkomsten op van geld dat ze al wel geind maar nog niet uitgegeven hebben.
  • Er staat in feite een boete op vergeten uit te checken. TLS verdient een vermogen aan mensen die dat vergeten.
  • Overstappen kost extra geld. Veel mensen moeten eerst een kort stukje van lokaal station naar het hoofdstation, om daar over te stappen op de NS voor de rest van hun (lange) reis. De extra kosten van dit eerste stukje van de reis zijn relatief hoog als je met een andere vervoerder dan NS reist. Ze zijn verwaarloosbaar als je het hele traject met de NS zou kunnen reizen.
  • Overstappen is onhandig. Als je moet overstappen en verder reist met een andere vervoerder, dan moet je eerst uitchecken bij de eerste vervoerder, en vervolgens weer inchehcken bij de tweede vervoerder. Dit is extreem onhandig: het is dolle pret op de perrons van bijvoorbeeld Amsterdam Amstel waar lange rijen snel proberen uit-en-in-te-checken bij die twee lullige paaltjes als ze overstappen van de trein op de metro...
  • De OV chipkaart is een ramp voor incidentele reizigers en toeristen. Ze moeten een OV chipkaart kopen voordat ze op reis kunnen. Daar moet dan saldo op gestart worden. Etc...
  • De OV chipkaart is een ramp voor groepen. Probeer tegenwoordig nog maar eens een schoolreisje via het OV te organiseren. Dan moet je er eerst voor zorgen dat ieder kind een OV chipkaart heeft. Brieven aan de ouders. Uitleggen hoe het werkt.… En er vervolgens op letten dat alle kinderen wel in- en uitchecken. Niet te doen. Scholen
  • Je kunt niet zien of je ingecheckt bent. Als je zo dom bent om je kaartje nog een keer voor de paal te houden ben je weer uitgecheckt - en krijg je gedonder met de conducteur. Dat zelfde geldt voor het controleren van je saldo. Dat moet bij een ander apparaat...

Mocht de Tweede Kamer niet tot afschaffing besluiten, laten ze Trans Link Systems (TLS) dan in ieder geval dwingen de volgende verbeteringen snel door te voeren.

  • In- en uitchecken voor abonnementhouders is niet langer nodig.
  • Uit-en-in-checken bij overstappen is niet langer nodig.
  • Kunnen reizen zonder saldo op de kaart en achteraf afrekenen.
  • Eenvoudig kunnen zien wat je saldo is en of je in- dan wel uitgecheckt bent. Bij voorkeur op dezelfde plek als waar je in- en uitcheckt.
  • Maak het mogelijk dat meerdere reizigers op één OV chipkaart kunnen reizen.

Dit is geen rocket science. En TLS is al jaren op de hoogte van deze problemen, dus ze heben tijd genoeg gehad hier over na te denken.

Ik kijk uit naar het debat morgen!

In case you spot any errors on this page, please notify me!
Or, leave a comment.
Bom
, 2014-10-15 08:55:01
(reply)

Allemaal waar, maar de politieke reactie baart me ook zorgen. Er is een groot risico dat het ene onvoldoende geteste systeem wordt ingeruild voor het volgende. Als ik de oproep van VVD’ert Betty de Boer om een nieuw systeem geheel ongetest uit te rollen rond het midden van volgend jaar, vrees ik het ergste. De behoefte van de politiek om constant radicale hervormingen door te voeren is in andere terreinen nou ook niet bijzonder succesvol gebleken (onderwijs?).

Die eisen aan TLS moeten natuurlijk wel zo snel mogelijk worden doorgevoerd.

Raoul Teeuwen
, 2014-10-15 17:46:48
(reply)

Ik ben het deels eens, maar:

  • “inchecken als je een abonnement of voordeelurenkaart hebt”: is dat wellicht omdat de data gebruikt wordt om het geld goed te verdelen over de vervoerders die op de route lijken te liggen? ‘We’ wilden concurrentie op het spoor, en een deel van de ongemakken van de kaart hebben daarmee te maken. Geen idee of ze een soortgelijke situatie in een buitenland beter hebben opgelost.

  • “De OV chipkaart is geldklopperij”: ook ik had daar last van (met 4 tieners die via de trein in de winter een dorp verderop naar school moesten). Maar bekijk het ook van de andere kant: teveel mensen proberen het systeem te saboteren en gratis te reizen. Met de genoemde oplossing, zal bij zwartrijders de ritprijs niet geind kunnen worden. En wie betalen daarvoor de rekening: de eerlijke betalers. Nee, dank u. Maar als er een betere oplossing is…

  • “De OV chipkaart is een ramp voor incidentele reizigers en toeristen. Ze moeten een OV chipkaart kopen voordat ze op reis kunnen.”: niet helemaal waar: je kunt een kaartje kopen, dat dan 1 euro duurder is helaas.

  • “De OV chipkaart is een ramp voor groepen.”: niet ideaal wellicht, maar ook hier op te lossen met losse kaartjes.

Nog wat: dat geld dat je moet betalen om bv je nog resterende saldo terug te krijgen, bv bij een verlopen of kapotte kaart, of omdat je voorlopig niet meer met OV denkt te hoeven/willen reizen…

wim
, 2014-10-15 18:05:26
(reply)

Allemaal waar; daarbij nog het volgende: Combinatie zakelijk en prive abonnement wordt erg ingewikkeld: van zakelijk naar prive en vv betekent de trein en vaak ook het station uit, uitchecken met zakelijke chipkaart, inchecken met de privekaart, en dan vooral niet vergissen! Reizen van/naar het buitenland.

Bij 1 juli is geen jaartal vermeld: de enige juiste oplossing die voor 1 juli 2015 gerealiserd kan worden is terug naar papier.

Ik ben van mening dat high-tech oplossingen prima kunnen, maar niet iedere reiziger heeft de nieuwste smartphone: er moet ook een eenvoudige, low tech oplossing, zonder extra kosten, voorhanden blijven.

Maarten
, 2015-03-18 02:01:51
(reply)

Helemaal mee eens. OV-chipkaart is een gedrocht.

Had laatst gasten uit Parijs op bezoek en wilde spontaan de tram nemen voor een rit van 5-6 haltes. Los kaartje: EUR 3,50 enkele reis!! Het alternatief is dat ik voortaan vooraf anonieme OV-chipkaarten aanschaf a EUR 7,50 per stuk en die tevens vooraf oplaad (min. EUR 4 per kaart, anders kun je niet eens inchecken). Niet echt een alternatief dus.

Mijn gasten waren erg verbaasd over (1) het belachelijk hoge tarief van een los kaartje (2) het wel heel erg omslachtige en niet echt voordeligere alternatief wat ik hen schetste.

Kortom, we slaan als Nederland een modderfiguur met de OV-chipkaart. Dat verzin ik niet, dat bleek zonneklaar uit de reactie en verbazing van mijn gasten. We worden uitgelachen vanwege het stupide, gebruiksonvriendelijke en nodeloos ingewikkelde OV-chipkaartsysteem.