Jammer dat Albert Heijn onlangs haar nieuwe bonuskaart heeft geïntroduceerd. Hiermee moet je namelijk inloggen om je aankoopgeschiedenis in te zien, en kan dat niet meer met enkel je bonuskaart nummer (ja, dat artikel stamt al uit 2009!). Ik ben dus gewoon te laat met mijn AH Erlebnis...
Het had zo mooi kunnen zijn. De AH Erlebnis: een mooi vormgegeven zuil met een display en een barcode scanner. Om de mensen te laten ervaren wat een bedrijf als Albert Heijn allemaal over je te weten kan komen, puur op basis van je aankoopgedrag. Je hoeft alleen maar je bonuskaart te laten scannen, en op het display verschijnt alles wat op basis daarvan over jou bekend is, of over jou (met grote waarschijnlijkheid) af te leiden is. Of je homofiel bent, zwanger bent, ziek wordt, etc. Volgens mij zouden veel mensen daar toch wel van schrikken: al die informatie, af te lezen van een barcode...
De AH Erlebnis had er voor kunnen zorgen dat veel meer mensen plotseling tot het inzicht komen dat privacy toch echt belangrijk is.… Helaas, nu moet ik een andere manier bedenken. Heeft iemand nog tips?