Op gate M van Schiphol staat een L3 Provision security scanner. Dit is een millimeter wave (MMW) scanner, die door kleren heen een 3-D beeld van je lichaam construeert. Een naaktscanner dus. Volgens de product informatie is de mate van privacy bescherming configureerbaar. De scanner op Schiphol laat aan de bewaking een cartoon-achtig silhouet zien met daarop aangegeven waar eventueel verdachte objecten zich bevinden. Onduidelijk is wat er met de onderliggende 3D beelden die het apparaat wel degelijk intern construeert gebeurt. En is het ondergaan van zo’n controle nou verplicht of niet?

Ik kwam vorige week die scanner tegen. Ik was verrast hem te zien – niet alle gates hebben deze scanner. En ik vroeg me af wat het was. Nergens hing een poster met informatie over het apparaat. Dus vroeg ik het de beveiligers. Die vonden het duidelijk een lastige en vervelende vraag, en hielden bij hoog en bij laag vol dat dit geen naaktscanner was. En gaven mij niet de mogelijkheid een alternatieve veiligheidscontrole te ondergaan.

Ik was in de veronderstelling dat dat wel zou moeten. De folder van Schiphol uit 2010 (mirror) zegt inderdaad dat de security scanner optioneel is. Maar de folder uit 2012 (mirror) laat die mogelijkheid weg.

Ik vraagt me nu dus af hoe dit zit. Volgens het Europese parlement moet het ondergaan van een veiligheidscontrole met dit type apparaten optioneel zijn, toen ze instemde met de bodyscanners op dinsdag 24 mei 2011. Ook de Europese Commissie heeft opt-out als eis genoemd
op 14 november 2012, maar de officiële documenten lijken onvindbaar. Wie weet hoe dit zit, of heeft meer informatie voor mij?

Update 14-9-2014: This week I stumbled upn this tweet by Dan Bernstein, citing
“Commission Implementing Regulation (EU) No 1147/2011 of 11 November 2011 amending Regulation (EU) No 185/2010 implementing the common basic standards on civil aviation security as regards the use of security scanners at EU airports”.

Also “Commission Regulation (EU) No 1141/2011 of 10 November 2011 amending Regulation (EC) No 272/2009 supplementing the common basic standards on civil aviation security as regards the use of security scanners at EU airports” is very similar and relevant.