Gister publiceerde het College bescherming persoonsgegevens (CBP) de resultaten van zijn onderzoek naar de nieuwe manier waarop Albert Heijn haar Bonuskaart gebruikt. Het blijkt dat AH klanten die een anonieme Bonuskaart hebben, toch individueel in kaart zijn gebracht. Dit gebeurde door bij gebruik van een anonieme Bonuskaart in een dienst waar de klant wel zijn of haar naam in moest voeren, de koppeling alsnog te maken. Ook werden klanten met persoonsgebonden Bonuskaarten sinds begin dit jaar bestookt met persoonlijke reclame, gebaseerd op het aan hun Bonuskaart gekoppelde aankoopgedrag.

<rant on>

Bij de introductie van de Bonuskaart (in 1997) bezwoer AH nog dat ze nooit zoiets zou doen. Tuurlijk joh. Dit is wat function creep is. Dit is langzaam maar zeker het water in de pan heter en heter maken, en hopen dat de kikker er inderdaad niet uitspringt. Er is maar één oplossing: nooit in die pan gaan zitten.

Dit is precies de reden waarom ik geen bonus kaart heb. Ook precies de reden waarom ik er van baal straks toch verplicht in te moeten checken met mijn NS Jaarkaart [die om het verschil aan te geven daarom vanaf volgend jaar “Altijd Vrij” gaat heten – de meest fantastische vorm van NS newspeak sinds het moment waarop een briljante geest bij de NS bedacht dat treinen geen vertraging meer hebben, maar “de trein in de richting Amsterdam komt over een kwartier binnen op perron 3b”. Hoezo “Altijd Vrij”? “Altijd Gevangen” zullen ze bedoelen! In het OV chipkaartvolgsysteem….]. De NS
bezweert dat zij geen individueel reisgedrag volgen. De koppeling tussen chipnummer (die bij in- en uitchecken wordt gebruikt) en kaartnummer (waaraan de abonnee gegevens gekoppeld zijn) is echter zo gemaakt: één keer inloggen op Mijn NS en je reisgegevens inzien is voldoende. Ook de belofte van NS zal geen stand houden….

</rant off>