Volgens de Drentse gedeputeerde Henk Brink is de prijs van een met een OV chipkaart betaalde busrit duurder bij een omleiding. Veolia bevestigt dit bericht. Bleker:

Omdat de OV-chipkaart werkt met gps-signalen wordt de rit beschouwd als een grotere afstand en wordt meer van de kaart afgeschreven.

Dit is verassend.

De OV chipkaart zelf werkt overigens niet met GPS signalen. De in- en uitcheck kastjes in de bus doen dat wel. Op zich niet zo vreemd: om te bepalen bij welke halte iemand uitstapt heeft zo’n kastje locatie informatie nodig. Op basis van de GPS locatie kan de halte opgezocht worden, en op basis van een tarieftabel kan bij instap- en uitstaphalte dan het verschuldigde bedrag gezocht worden. Als je het op die manier doet, betaalt de reiziger altijd hetzelfde bedrag voor dezelfde rit. Of er nu een omleiding is of niet. Dit is de voor de hand liggende manier om OV chipkaart in bussen te implementeren.

Kennelijk zijn er echter OV chipkaartsystemen waar de kastjes anders werken. Deze kastjes meten constant de huidige positie (zoals de TomTom in uw auto dat bijvoorbeeld ook doet), en weten dus hoeveel kilometer er is afgelegd tussen het moment van en in- en uitchecken. Die systemen laten reizigers dus meer betalen voor een omleiding.

Niet alle lokale vervoersmaatschappijen gebruiken kennelijk dit systeem: bij Qbuzz betaalt de reiziger altijd hetzelfde bedrag voor dezelfde rit. In deze algemene OV-chipkaart folder
staat bovendien:

Moet ik extra betalen bij een onverwachte omleiding?
Nee, bij een onverwachte omleiding betaalt u alleen voor de normale route.

De vraag is dus of deze praktijk volgens de eigen regels van OV chipkaart wel is toegestaan. En of de door sommige busbedrijven gebruikte OV chipkaart apparatuur wel aan de eisen voldoet.