Simyo, een aanbieder van mobiele telefonie in Nederland, gebruikt Twitter voor de helpdesk. Dat is misschien niet zo verstandig, want via dit helpdesk kanaal worden behoorlijk persoonlijke vragen gesteld en beantwoord.
Zo worden vragen over een microsimkaart (de klant heeft een dure smartphone), de mededeling dat een bestelling binnen twee dagen aankomt (het kan lonen om de bestelling op te wachten), en zelfs informatie over iemands beltegoed (en als reactie dan weer informatie over automatisch opwaarderen) over een in principe publiek kanaal over de hele wereld uitgeschreeuwd. Het voelt een beetje alsof de huisarts de resultaten van je uitstrijkje aan je doorgeeft door een groot billboard tegenover je huis te plaatsen.
Ook wordt regelmatig gevraagd om postcode en huisnummer per DM (Direct Message) te versturen. Dat is dan weliswaar niet voor iedereen leesbaar, maar dus wel door Twitter zelf. Een DM lijkt prive, maar is dat dus eigenlijk niet.
Individuele gebruikers kiezen er natuurlijk zelf voor om via Twitter vragen aan de helpdesk te stellen. Maar een bedrijf als Simyo heeft de verantwoordelijkheid om de gebruiker tegen zichzelf te beschermen. Algemene status informatie over Simyo verspreiden via Twitter is waarvoor een medium als Twitter bedoeld is. Persoonlijke vragen ontvangen en beantwoorden kan beter via email of een telefonische helpdesk.