Vandaag werd ik (voor het eerst in jaren) weer eens gebeld voor een aanbieding. Ziggo dit keer. Iets met HBO. En nee ik was niet geinteresseerd… Vervolgens nam het gesprek een interessante wending. De dame aan de andere kant vertelde me dat ze me ging doorschakelen met het voice-response systeem van het bel-me-niet register. Daar was ze namelijk toe verplicht. So far so good.

Maar dan dat voice response systeem… Dat hebben ze expres zo gemaakt dat je uit pure ellende voortijdig ophangt! En dat moet je vooral niet doen, want (zoals het systeem zelf al zegt aan het begin van het gesprek) je voorkeuren worden alleen maar opgeslagen als je helemaal tot het eind aan de lijn blijft. Ze geven veel te veel keuzes, begrijpen antwoorden niet, en je moet ook nog eens zelf je telefoonnummer invoeren (wat ik niet zo goed snap, want ze bellen mij toch zelf?).

Hoe moeilijk kan het nou zijn: “Dit is het bel-me-niet register. Druk op 1 als u niet meer ongevraagd gebeld wilt worden door telemarketeers. Druk op 2 voor meer opties…. Dank u voor uw keuze. U kunt nu ophangen”.

P.S.: Hun website is al niet veel beter. Iets met gedwongen creëren van account, en email adres en zelfs huisadres vereist… Ik geef zo meer persoonlijke informatie prijs dan het simpele telefoonnummer dat ik wil blokkeren!